1800 tot 1900

Tijd van burgers en stoommachines

Apeldoorns Kanaal, de haven en de gasfabriek
Apeldoorns Kanaal, de haven en de gasfabriek

De aanleg van het Apeldoorns Kanaal in 1829 en de opening van de spoorlijn in 1876 stoten Apeldoorn op in de vaart der volkeren. Het Loo wordt belangrijker als koninklijk paleis, eerst van Lodewijk-Napoleon en daarna van de Oranje-vorsten. Koning Willem III verkiest het zelfs als woonpaleis. Watermolens worden verbouwd tot wasserijen of uitgebouwd tot fabrieken. Steeds meer schoorstenen van nieuwe bedrijvigheid steken boven de daken uit. Met een gemeentehuis, ziekenhuis, badhuis, een marktplein en meerdere nieuwe kerkgebouwen bouwt Apeldoorn aan de toekomst.

lees meer >

De favorieten van

Ton Heerts

"Apeldoorn verandert en groeit nog steeds, zoals wij mensen ook veranderen en groeien"
Toen ik voor het eerst naar Apeldoorn kwam, was ik een jongen van 18. Rechtstreeks vanuit de boerderij in Twente, met de trein en van daaruit naar de Koning Willem III Kazerne.
Ton Heerts

Draai je telefoon
voor de beste beleving

Door op "ja" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op jouw apparaat om de site navigatie te verbeteren en het site gebruik te analyseren  Bekijk ons ​​cookie- en privacybeleid voor meer informatie.