Opening van het Apeldoorns kanaal
Waterwegen zijn in ons land lange tijd de belangrijkste transportwegen geweest. Rond de zestiende eeuw varen er bijvoorbeeld transportschepen over de Grift in Apeldoorn. Dan al zijn er plannen om de Grift beter bevaarbaar te maken. Ook wordt de mogelijkheid overwogen een nieuw kanaal gegraven.
Dankzij koning Willem I komt dat kanaal er. De eerste spade gaat in 1825 de grond in en de officiële opening heeft vier jaar later plaats op 13 april 1829. Het Apeldoorns Kanaal verbindt Apeldoorn met de IJssel bij Hattem. De eerste jaren wordt dit kanaal overigens het Griftkanaal genoemd.
Tussen 1858 en 1866 wordt het kanaal vanuit Apeldoorn doorgetrokken naar Dieren. Deze nieuwe waterweg wordt helaas nooit rendabel. Weliswaar is het een belangrijke impuls voor de vestiging van bedrijven, maar ondanks alle inspanningen om het kanaal te verdiepen zodat bijvoorbeeld ook stoomboten er door kunnen, duurt het te lang voordat ook grote schepen daarop durven te vertrouwen. Bovendien krijgt de waterweg vanaf 1887 concurrentie van de spoorweg Dieren-Apeldoorn-Hattem, die nagenoeg parallel aan het kanaal loopt.
Naast de functie van vaarroute heeft het kanaal, dat parallel aan de IJssel loopt, ook de functie van ‘lateraal kanaal’: wanneer de IJssel bij lage of hoge waterstand moeilijk bevaarbaar is vanwege respectievelijk onvoldoende vaardiepte of een te sterke stroming, kan vooral de kleine scheepvaart de alternatieve route via het kanaal gebruiken.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden tal van bruggen en sluizen in het Apeldoorns Kanaal beschadigd, waardoor scheepvaart niet mogelijk is. Ondanks dat dit in 1946 weer volledig hersteld is, wordt het kanaal steeds minder als vaarroute gebruikt. In de Apeldoornse haven wordt het steeds stiller en om die reden wordt het noordelijke deel van het Apeldoorns Kanaal per 1 januari 1962 voor scheepvaart gesloten. Tien jaar later gebeurt hetzelfde met het gedeelte tussen Apeldoorn en Dieren.