Station Het Loo, 1890
Station Het Loo, 1890
Voorzijde van het stationsgebouw aan het Julianapark, 1960
Voorzijde van het stationsgebouw aan het Julianapark, 1960
Ansichtkaart van Station Het Loo, ca. 1900. De rails die op de voorgrond zichtbaar zijn, zijn van de tram. Op de voorgrond zichtbaar de tramrails, waar deze de spoorlijn kruisen
Ansichtkaart van Station Het Loo, ca. 1900. De rails die op de voorgrond zichtbaar zijn, zijn van de tram. Op de voorgrond zichtbaar de tramrails, waar deze de spoorlijn kruisen
Opening van Station Het Loo
±
2
-
7
-
1887
v. Chr.

Aan de Zwolseweg, op de plek waar nu het gebouw van de Koninklijke Marechaussee staat, stond ooit Station Het Loo. Hier stopte het ‘Koningslijntje’ dat in 1876 werd aangelegd, het jaar waarin het station in Apeldoorn opende. Het stationsgebouw bij Het Loo is een ontwerp van A.J. Bogaerts uit Breda en Apeldoorner Chris Wegerif heeft de bouw ervan uitgevoerd en begeleid.

Niet alleen de koninklijke familie maakt gebruik van het Koningslijntje, maar ook gewone burgers. In de jaren van koning Willem III en koningin Wilhelmina wordt deze spoorlijn vaak door hen en hun buitenlandse gasten gebruikt. Op aanvraag van koning Willem III wordt in 1887 de spoorlijn doorgetrokken naar Zwolle. De lijn Apeldoorn-Zwolle wordt aan het eind van de Loolaan gesplitst waarbij een deel naar het paleis loopt en een ander deel naar Zwolle. In die tijd rijden de treinen overigens dwars over de straat, zonder spoorbomen. Voor de veiligheid stopt de trein daarom vóór een kruispunt, waarna de conducteur uitstapt en met een rode vlag voor de langzaam rijdende trein uitloopt en de weg oversteekt.

Als koning Willem III in 1890 op Het Loo overlijdt, wordt zijn opgebaarde lichaam met de koninklijke trein naar Den Haag vervoerd.

Nadat koningin Wilhelmina afstand doet van de troon, wordt het Koningslijntje steeds minder door de koninklijke familie en haar gasten gebruikt en ook het overig personen- en goederenvervoer houdt na 1948 op. Het stationsgebouw verliest daarmee zijn functie en sluit in 1950. Het gebouw en de spoorlijn worden in respectievelijk 1964 en 1972 gesloopt. Een groot deel van het baanvlak van de spoorlijn is overigens nog steeds te zien; het is de groenzone in de Prinses Beatrixlaan en de Koning Lodewijklaan.

deel dit verhaal via


Wat is uw verhaal? Wilt u ook een bijdrage leveren? Dat kan! Klik hier voor meer informatie.

Draai je telefoon
voor de beste beleving

Door op "ja" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op jouw apparaat om de site navigatie te verbeteren en het site gebruik te analyseren  Bekijk ons ​​cookie- en privacybeleid voor meer informatie.