1800 tot 1900

Tijd van burgers en stoommachines

Apeldoorns Kanaal, de haven en de gasfabriek
Apeldoorns Kanaal, de haven en de gasfabriek

De aanleg van het Apeldoorns Kanaal in 1829 en de opening van de spoorlijn in 1876 stoten Apeldoorn op in de vaart der volkeren. Het Loo wordt belangrijker als koninklijk paleis, eerst van Lodewijk-Napoleon en daarna van de Oranje-vorsten. Koning Willem III verkiest het zelfs als woonpaleis. Watermolens worden verbouwd tot wasserijen of uitgebouwd tot fabrieken. Steeds meer schoorstenen van nieuwe bedrijvigheid steken boven de daken uit. Met een gemeentehuis, ziekenhuis, badhuis, een marktplein en meerdere nieuwe kerkgebouwen bouwt Apeldoorn aan de toekomst.

lees meer >

De favorieten van

Rob Bakker

'Gelukkig ben ik erg in (oude) geschiedenis geïnteresseerd, dus is een website als deze een schot in de roos'
Apeldoorn heeft goede oost-westverbindingen en als ‘bossenman’ ben ik hier helemaal in mijn element, met toch ook de reuring van de stad. Als fervent fietser zit ik hier in een soort Walhalla.
Rob Bakker

Draai je telefoon
voor de beste beleving

Door op "ja" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op jouw apparaat om de site navigatie te verbeteren en het site gebruik te analyseren  Bekijk ons ​​cookie- en privacybeleid voor meer informatie.