Oprichting van de Eerste Apeldoornsche Automobiel Maatschappij
Sytze Keekstra komt in 1903 van Groningen naar Apeldoorn om bij de gemeente in dienst te treden als politieagent 2e klasse. Keekstra is een man met ambities. Hij promoveert tot agent 1e klasse en wordt voorzitter van de Apeldoornsche Politievereniging ‘Ons Belang’.
Maar in het politiewerk kan Sytze Keekstra zijn ondernemende geest toch onvoldoende kwijt. In een groeiend Apeldoorn ziet hij kansen. Hij constateert hoe dankzij de treinverbindingen in alle richtingen een toenemend aantal toeristen en dagjesmensen Apeldoorn weet te vinden. De afstand van het station naar het centrum kunnen deze bezoekers lopend afleggen of anders nemen ze de tram.
Maar wie luxe gewend is, of de fraaie omgeving wil zien, is aangewezen op particulier vervoer. Daarin wil Keekstra graag voorzien. Hij hangt zijn politiepet aan de wilgen en start een garagebedrijf dat hij in 1917 omzet in de N.V. Eerste Apeldoornsche Automobiel Maatschappij.
De EAAM verkoopt niet alleen auto’s; ze voorziet in luxe huurauto’s met chauffeur en heeft autobussen beschikbaar voor groepsreizen. Het wagenpark aan de Asselsestraat telt bovendien een drietal vrachtauto’s voor transport van goederen. Nu steeds meer wegen op de Veluwe geasfalteerd zijn, is dat veruit de snelste manier om vrachtjes te vervoeren. Zo verzorgt Keekstra bijvoorbeeld een besteldienst tussen Apeldoorn en de kazerne in Harskamp.
Feitelijk kan men voor vrijwel elke vorm van vervoer te land terecht bij de EAAM. Een nieuw geopend garagefiliaal aan de Hoofdstraat, vlakbij het station, biedt ook de mogelijkheid fietsen te stallen en te laten repareren. Wie een ouderwets rijtuig wil met ‘paardentractie’ kan er eveneens terecht, maar hetzelfde geldt voor mensen die een tochtje over de Veluwe wil maken in een hypermoderne Electromobiel.